DOLAR
34,9466
EURO
36,7211
ALTIN
2.977,22
BIST
10.125,46
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Zonguldak
Açık
8°C
Zonguldak
8°C
Açık
Cumartesi Hafif Yağmurlu
10°C
Pazar Yağmurlu
8°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
11°C
Salı Yağmurlu
11°C

EYÜP

67 AYDIN HABER
    19.10.2023 10:03
    23
    A+
    A-

    KIBLENİN TARİHİ SEYRİ

    İlk kıble Medine döneminde değil Mekke de değişmiştir.

    Hicretten önce bunu İsra 1 den anlıyoruz.

    İsrâ, 1.. Ayet: YÜCELİĞİNDE sınır olmayan O [Allah] ki kulunu geceleyin, kendisine bazı alametlerimizi göstermek için [Mekke’deki] Mescid-i Harâm’dan, çevresini mübarek kıldığımız Mescid-i Aksâ’ya götürdü. Çünkü, gerçekten her şeyi işiten, her şeyi gören O’dur.

    Sure mekke döneminin takribi 5 -6 yılına tekabül ediyor.Odönem içerisinde
    Boykot dönemi, zorlukkar ve meşakket zirve yaptığı bir dönem

    Rabbimiz Ayetlerini göstermek için Resulünü yatay olarak kuduse yürütüyor.Gece yürütüyor.

    Soru neden gece yürütüyor.?

    Resulün eski ümmetlerdeki kıbleyi görmesi gerekiyor.
    Çünkü kendi kuracağı bir medeniyetin ilk adımlarını ve tüyosunu rabbimizden alması lazım.

    Peki o dönemde kıble neresi..?

    Mescidi Aksa yani Kudus
    Uzak mescit

    Resul kendi yaşadığı zaman içerisinde oraya gitmiyor

    Onun için zaman ve mekan yolculuğu diyoruz birazdan ayetlerde görücez.

    MES aksada orada nezaman mescit vardı?

    HZ Süleyman ve Davut zamanında iktidarın ve Medeniyetin zirve yaptığı dönem de

    Orası odönemin müslümanların kıblesinidi.
    Resulün dönemine kadar yıkılmış ve sadece ağlama duvarı kalmış.

    Şu anda yahudiler haç etmek için oraya gidiyor.

    Allah Resulune uzak mescit derken hem zaman uzaklığı hemde mekan uzaklığı var.

    Resul sıkıntıda ve zorluk döneminde bir yatay bir yolculuk yapıyor..

    Peki Rabbimizin bunu Resulüne göstermedeki amacı ne?

    Zamanında Süleyman ve Davut un iktidarını ve Medeniyetini gösteriyor.

    Peki neden?

    Darlık dönemindek Resulü Motive etmek için.

    Şununda anlaya biliriz.
    Ey Resul Allah Kabeye ve Mekkeye muhtaç değil
    Sen Kabeye ve Mekkeye mecbur değilsin
    Senden önce
    Bir çok medeniyetler ve kıbleler vardı.
    Allah Kabeye ve Mekkeye muhtaç değil

    Hz MUSA ömrü hayatı boyunca Mekkeye gelmemiştir.

    Peki neresiydi kıblesi
    Tabiki Aksa idi

    Resul dönemi öncesi insanlar hiç ibadet etmedimi.ettiler
    Hepsinin kıbleleri vardı.

    Allah Resulu bu yolculukta medine de nasıl bir devlet kuracağı nın ip uçlarını Rabbimizden aldı.

    Bakara, 144.. Ayet: Biz, [ey Peygamber,] senin sık sık yüzünü [bir kılavuz arayışı içinde] göğe çevirdiğini görüyoruz: ve şimdi seni tam tatmin edecek bir kıbleye döndürüyoruz. Artık yüzünü Mescid-i Harâm’a çevir; ve siz, hepiniz, nerede olursanız olun, yüzünüzü [namaz esnasında] o yöne döndürün. Doğrusu, daha önce kendilerine vahiy tevdî edilmiş olanlar, bu emrin Rablerinden gelen bir hakikat olduğunu çok iyi bilirler; ve Allah onların yaptıklarından habersiz değildir.

    Bu ayetden sonra Resul Kabeyi ve Kudusu önüne alarak namaz kıldı.

    Bu meyanda müslümanların bir talebi vardı
    Kıblemiz niye değişti sorusu var?

    ALLAH RESULUNUN DUASI OLMASA KIBLE DEĞİŞİRMİ İDİ?

    Yani Resul dua etmeseydi biz hala Kuduse doğrumu namaz kılacaktık
    Allah nebilerin duasını kolay kolay geri çevirmiyor.

    Allah niye kıbleye takılmayın diyor. Obir sembol

    Bakara, 115.. Ayet: Doğu da Batı da Allah’ındır: Nereye dönerseniz dönün Allah’ın yönü orasıdır. Unutmayın ki Allah rahmet ve kudretinde sınırsızdır, her şeyi bilendir.

    Allah niye kıbleye takılmayın diyor.
    Kabe bir semboldür.
    Putlaştırmayın diyor.
    Ben onun içinde oturmuyorum
    Orası benim evim değil diyor obir sembol

    Bakara, 142.. Ayet: İNSANLAR arasındaki dar kafalı düşüncesizler, “Şimdiye kadar uydukları kıbleden onları vazgeçiren nedir?” diyecekler. De ki: “Doğu da Batı da Allah’ındır; O, dilediğini dosdoğru yola iletir.”

    Kabe tek de değildir
    Sende tek değilsin
    Senden önce resuller ve nebiler geldi.
    Kıble çoktur
    Peygamber çoktur
    İnsanda çoktur.
    BİRİCİK OLAN SADECE ALLAH TIR.

    İsrâ, 15.. Ayet: Her kim ki doğru yolu izlemeyi seçerse, bunu kendi iyiliği için yapmış olacaktır. Ve her kim ki yoldan saparsa, bu kendi kötülüğüne olacaktır; kimse kimsenin yükünü taşıyacak değildir. Ayrıca, Biz, [kendilerine] bir elçi göndermeden [yaptığı haksızlıklardan ötürü hiçbir topluma] azap etmeyiz.

     

    Hz İbrahim gençlik döneminde Kabe varmıydı?yok
    Hz İsmail döneminden Kabe varmıydı?yok

    Bakara, 127.. Ayet: İbrahim ve İsmail Mâbed’in temellerini yükseltirken yalvardılar: “Ey Rabbimiz! Bunu kabul et; Sensin her şeyi bilen, her şeyi duyan!”

    O dönemde öyle bir bina yok.temelerinden yükseltiyorlar.

    Odönemde Hz İbrahim nereye dönüp namaz kılıyorlardı.?

    Yahudiler haççı kuduse yapıyorlardı.
    Kabe Allah Resulu zamanından sonra 60 kere yıkılmış

    BUDA DA 4 HAÇ MEKANI VAR

    Doğduğu yer
    Vahyi aldığı yer
    Aydınlandığı yer
    İlk vaaz verdiği yer.

    Yahudilerde
    Haç mekanı Kudus

    Hıristiyanlarda
    Efes,Roma,Kudus

    Peki bundan ne anlamalıyızz?
    Yani her topluma Resuller gitmiştir insanlara istikamet belirtmiştir.
    Kıble hedef birliğini temsil eder.

    Her ümmetin kıblesi nin olduğunu görüyoruz

    Bakara, 148.. Ayet: Çünkü her topluluk, merkezinde O’nun, [Allah’ın] bulunduğu kendisine ait bir istikamete yönelir. Öyleyse, iyi ve güzel işlerde birbirinizle yarışın. Nerede olursanız olun Allah sizi kendi katında toplayacaktır: çünkü, Allah her şeye kâdirdir.

    Bakara, 143.. Ayet: Ve böylece sizin dengeli ve ölçülü bir toplum olmanızı istedik ki [hayatınızla] tüm insanlığın huzurunda hakikatin şahitleri olasınız ve Elçi de sizin huzurunuzda ona şahitlik yapsın. Ve Elçi’ye uyanlar ile ökçeleri üzerinde gerisingeri dönenler arasında açık bir ayrım yapabilmek amacıyla senin, [ey Peygamber,] daha önce yöneldiğin hedefi [bu topluluk için] kıble olarak tayin ettik: Şüphesiz bu, Allah’ın doğru yola ulaştırdığı kişilerden başka herkes için zor bir sınavdı. Allah sizin inancınızı kesinlikle gözardı etmeyecektir; zira, unutmayın ki Allah insana karşı en şefkatli olandır, rahmet kaynağıdır.

    Hz Süleyman ve Davut döneminde Kudus kıble olarak engüçlü dönemini yaşamıştır.

    Kabe kıbleyi temsil ederzamanla insanlar onun put edinmeye başlamışlardır.

    İbadeti şekle dönüştürdüğünüz zaman
    Yahudi algısına dönüşüyorsunuz.
    Kabuğuna önem verip içini boşaltmak

    Şekli önemsemessemiz Hıristiyan algısına dönüşüyorsunuz

    Müslümanlar orta karar olmalı.

    Bakara, 145.. Ayet: Ama daha önce kendilerine vahiy tevdî edilmiş olanların önüne bütün delilleri koymuş olsaydın bile senin kıblene yönelmezlerdi; ne sen onların kıblelerine yönelirsin, ne de onlar birbirlerinin kıblelerine yönelirler. Ve eğer sana ilim geldikten sonra onların asılsız görüşlerine uysaydın muhakkak ki zalimlerden olurdun.

    Bakara, 150.. Ayet: O halde, nereden gelirseniz gelin, [namazda] yüzünüzü Mescid-i Harâm’a çevirin ve nerede olursanız olun yüzünüzü ona çevirin ki, zulüm yapmaya şartlanmış olmadıkça insanların size karşı hiçbir bahaneleri kalmasın. Onlardan korkmayın, Ben’den korkun. [Bana itaat edin] ki size olan nimetimi tamamlayayım ve böylece siz de doğru yolu bulabilesiniz.

     

    Bakara, 177.. Ayet: Gerçek erdemlilik, yüzünüzü doğuya veya batıya çevirmeniz ile ilgili değildir; ama gerçek erdem sahibi, Allah’a, Ahiret Günü’ne, meleklere, vahye ve Peygamberlere inanan, servetini -kendisi için ne kadar kıymetli olsa da- akrabasına, yetimlere, ihtiyaç sahiplerine, yolculara, (yardım) isteyenlere ve insanları kölelikten kurtarmaya harcayan; namazında devamlı ve dikkatli olan ve arındırıcı [malî] yükümlülüğünü ifa eden kişidir; ve [gerçek erdem sahipleri] söz verdiklerinde sözlerini tutan, felaket, zorluk ve sıkıntı anlarında sabredenlerdir: İşte onlardır sadakatlerini gösterenler ve işte onlardır Allah’a karşı sorumluluklarının bilincinde olanlar.

    Bu ayetler özetliyor.

    Sonuç olarak

    KIBLE

    Öncelikle
    Ortak iyilik
    Ve güzelliği
    Yayma hedefi ile
    Belirlenmiş bir
    İstikamet olmalıdır.

    İbadetlerde ise
    Vahyin ilk indiği
    Veya inmrye başladığı bölgeye yönelinerek
    O emre boyun bükmenin ve
    Kabul etmenin sembolik göstergesidir.

    SEMBOLE TAKILIP
    HAKİKATİ UNUTMAMAK LAZIM.

    ŞÜBHESİZ EN DOĞRUSUNU YÜCE ALLAH BİLİR.

    Yazarın Diğer Yazıları
    Yorumlar

    1 × 2 =

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    Giriş yap

    Kayıt ol

    Şifre sıfırla

    Lütfen kullanıcı adınızı veya e-posta adresinizi girin, e-posta yoluyla yeni bir şifre oluşturmanızı sağlayacak bir bağlantı alacaksınız.