– Samsun Devlet Opera ve Balesi tarafından sahneye konulacak yapıtta, Türk tiyatro tarihinde değerli yeri bulunan Afife Jale’nin hayatı çağdaş bale ve dans drama olarak işleniyor
– Yapıtın rejisörü koreograf Beyhan Murphy:
– “Afife, bizim için sembol bir bayan. Türk bayanı, Cumhuriyet için bir sembol”
SAMSUN – 67aydinhaber – MEHMET KUMCAĞIZ – Samsun Devlet Opera ve Balesi (SAMDOB), Cumhuriyet öncesi yılların koşullarına karşın sahneye çıkarak Türk tiyatro tarihine ismini yazdıran Afife Jale'nin hayatını anlatan çağdaş bale ve dans drama yapıtı “Afife Balesi”ni birinci sefer opera sahnesine taşımaya hazırlanıyor.
Koreograf Beyhan Murphy'nin Afife Jale'nin hayatından yola çıkarak yarattığı çağdaş bale ve dans drama yapıtı “Afife”nin müzikleri bestekar Turgay Erdener'e ilişkin.
Afife Jale'nin, Bakırköy Ruh ve Hudut Hastalıkları Hastanesinde yattığı ve tüm yetilerini kaybettiği son devrinden geçmişe dönüşlerle kurgulanan “Afife Balesi”, Afife Jale'nin hayatının heyecan, zorluk ve aşk dolu dört devrine odaklanıyor.
SAMDOB orkestrasının ve bayan korosunun yer aldığı yapıtın dekor tasarımı Adnan Öngün'e, kostüm tasarımı ise erken yaşta hayatını kaybeden ünlü moda dizayncısı Bahar Korçan'a ilişkin.
Kıvanç Tepe'nin orkestra ve koro şefi olarak yer aldığı yapıtın ışık dizaynında Beyhan Murphy ve Oğuz Murat Yılmaz'ın ortak imzası bulunuyor.
Eylül Benek Kuru'nun başkemancı olarak misyon yaptığı “Afife Balesi”nin hazırlıkları sürüyor.
– “Afife, bizim için sembol bir kadın”
Eserin rejisörü koreograf Beyhan Murphy, AA muhabirine, “Afife Balesi”ni birinci sefer SAMDOB'da sahneye taşıdıklarını söyledi.
Eserin birinci defa 1998 yılında Ankara Çağdaş Dans Topluluğu için ortaya çıktığını belirten Murphy, daha sonra İzmir ve Antalya'da sahnelendiğini anlattı.
Tiyatro sahnesine çıkarak Türk tiyatro tarihine ismini yazdıran Afife Jale'nin hayatını anlatan bale yapıtının kıymet taşıdığına dikkati çeken Murphy, “Afife, bizim için sembol bir bayan. Türk bayanı, Cumhuriyet için bir sembol. Bunlar çok değerli bedeller. Bayanların sahneye çıkmasının yasak olduğu periyotta Afife, sanat aşkıyla yanıp tutuşuyor. 'Sahneye çıkacağım' deyip başı çekmeseydi, kesinlikle eninde sonunda bayanlar sahneye çıkacaktı fakat bu kadar tahminen sembol olmazdı ya da bu kadar çabuk olmazdı.” sözünü kullandı.
Her Türk sanatçı bayanın gönlünde bir yerde Afife Jale'nin bulunduğunu vurgulayan Murphy, şunları kaydetti:
“Mustafa Kemal'in 19 Mayıs 1919'da Samsun'a çıkışı, yeni bir başlangıç noktası, dönüm noktası. Birinci geldiğim vakit içim bir öteki oldu. Afife Balesi'ni herkes gelip görsün. Tarihimiz bu. Barbaros Hayrettin Paşa'nın hayatını da sahnelemiştim ancak Afife Hanım çok kıymetli. Klasik bale kumpanyasına adapte ettim. Çağdaş Dans Topluluğu'nda yaptığım anlatım olarak biraz farklıydı. Klasik balede biraz daha farklı fakat sonuçta kıssa tıpkı. Teknikleri dönüştürüyorsunuz. Afife Balesi'nin benim için farklı bir ehemmiyeti var.”